fbpx

Fordelene ved proteinpulver

//Fordelene ved proteinpulver

Fordelene ved proteinpulver

Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Proteinpulver er et populært kosttilskud i sær blandt mænd. Protein er et vigtigt makronæringsstof, som hjælper med at opbygge muskel, reparere væv og lave enzymer og hormoner. Brug af proteinpulver kan også hjælpe med vægttab og hjælpe folk med at opbygge musklmasse.

Der er mange forskellige typer proteinpulver, herunder mælkebaserede og plantebaserede pulvere. I denne artikel diskuteres nogle af de sundhedsmæssige fordele ved proteinpulver og de forskellige typer til rådighed. Det skal nævnes at det er vigtigt at man køber ordentligt proteinpulver i en god kvalitet for at opnå de fulde fordele.

 

Sundhedsmæssige fordele ved proteinpulver

Protein er en af ​​byggestenene i knogler, muskler og hud. Kroppen har brug for det til at producere hormoner, enzymer og andre stoffer.

 

Der findes forskellige typer proteinpulver

Spise proteinrige fødevarer og tage kosttilskud kan hjælpe folk til at føle sig fyldigere i længere tid. Følelse af fuld tendens til at resultere i mindre delstørrelser og mindre hyppige snacking, hvilket kan hjælpe en person med at opretholde en sund vægt eller tabe sig om nødvendigt.

 

En rapport fra 2017 påviser at valleprotein kan reducere kropsvægt og fedtmasse hos personer, der er overvægtige eller fede.

 

Det kan også sænke blodtryk, kolesteroltal og andre risikofaktorer for hjerte-kar-sygdomme.

 

Muskelvækst

Protein er afgørende for muskelvækst. Mange atleter og fitness-entusiaster bruger proteinshakes, fordi de tror, ​​at disse drikkevarer vil hjælpe dem med at genopbygning efter styrketræning.

 

En 2018-analyse af 49 undersøgelser understøtter anvendelsen af ​​proteintilskud til dette formål. Forskningen tyder på, at proteintilskud væsentligt forbedrer muskelstørrelsen og styrken hos raske voksne, der udfører modstandstræningstræning, som f.eks. vægtløftning.

 

Proteintilskud er lige så effektive hos mænd og kvinder. Effektiviteten kan dog falde med alderen, da ældre har højere proteinbehov end yngre mennesker.

 

Forskerne bemærkede også, at når proteiner oversteg 1,6 gram (g) pr. Kg (kg) legemsvægt (eller 0,73 g pr. Pund (lb) legemsvægt), oplevede deltagerne ikke yderligere fordele.

Regenerering  efter træning

Ud over at bidrage til muskelvækst kan protein hjælpe med at reparere beskadigede muskler og væv.

Mange undersøgelser rapporterer, at det at tage proteintilskud efter træning kan hjælpe med at genoprette  muskelskader og forbedre muskelpræstationen og muskelproteinsyntese.

By |2019-02-19T10:26:41+00:00februar 19th, 2019|Generelt|